خودروهای سنگین گران می‌شود؟

گفته می‌شود محصولات ایران‌خودرو دیزل با افزایش قیمت همراه شده است. علت این افزایش چه بود؟ آیا ممکن است که این افزایش قیمت به خودروهای سواری خودروسازان نیز برسد؟


مهد صنعت، افزایش قیمت به خودروهای سنگین رسید. به نظر می‌رسد این بار خودروهای سنگین هستند که با قیمت‌گذاری دستوری گران می‌شوند.

پس از افزایش قیمت ۱۹۰ میلیون تومانی کشنده امپاور، حالا نوبت به افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو دیزل رسیده است. بنابر اعلام برخی منابع، این افزایش قیمت بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

افزایش قیمت خودروهای سواری نزدیک است؟

پیش از این زمزمه‌هایی در رابطه با افزایش قیمت خودرو درب کارخانه منتشر شده بود و گفته می‌شد که احتمال دارد در مهرماه خودرو در بازار هم با افزایش قیمت مواجه شود. در این صورت، آیا این افزایش قیمت در ماه‌های آینده به خودروهای سواری هم می‌رسد؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: به نظر نمی‌رسد که با افزایش قیمت خودروهای سنگین، خودروهای سواری هم گران شود. چون مکانیزم خودروهای سنگین با خودروهای سواری متفاوت است.

کاکایی توضیح داد: هرچند که خودروسازان به شدت زیان‌ده هستند و دولت هم جلوی افزایش قیمت را گرفته. اما ممکن است در ادامه سال خودروسازان خودروهای سواری نیز قیمت‌ها را افزایش دهند.

این کارشناس ادامه داد: البته با توجه به شرایط اجتماعی_ سیاسی کشور، اگر رشد قیمت در ماه‌های آینده اتفاق بیافتد، جزئی خواهد بود. اما قیمت دلار در بازار آزاد در حال افزایش است. در نتیجه احتمال این وجود دارد که خودرو در بازار گران شود.

علت افزایش قیمت چه بود؟

او افزود: خودروهای سنگین در کشور تحت تاثیر قیمت‌گذاری دستوری نبود. اما در سال‌های گذشته ایران‌خودرو دیزل و سایپا دیزل در چارچوب این روش قیمت‌گذاری قرار گرفتند و محصولاتشان را گران نکردند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اما در حال حاضر هزینه‌های تولید خودروهای سنگین، به دلیل استفاده از موتورهای خارجی افزایش یافته و بالاخره خودروسازان مجبور به افزایش قیمت‌ها شدند.

خودروسازان چه کنند؟

در حال حاضر خودروسازان در یک دوراهی قرار گرفته اند. خودروسازان در وضعیت زیان‌دهی شدیدی قرار دارند. از طرفی دیگر، دولت و وزارت صمت اجازه افزایش قیمت را به خودروسازان نمی‌دهد. در این وضعیت خودروسازان باید چه اقدامی انجام دهند؟

کاکایی گفت: در این وضعیت خودروسازان نمی‌توانند اقدام خاصی انجام دهند. دولت و وزارت صمت فکر می‌کند با دستور دادن مشکل صنعت خودروسازی کشور حل می‌شود. در صورتی که باید بهره‌وری در این صنعت افزایش یابد تا خودروسازی از وضعیت زیان‌دهی خارج شود.

او افزود: در این میان باید توجه کرد که مکانیزم‌هایی دولت در اختیار خودروسازان قرار داده، باعث کاهش بهره‌وری آنها می‌شود و در عمل کمکی به بهبود وضعیت خودروسازی نمی‌کند و در نهایت هزینه‌ تولید نه تنها کاهش نمی‌یابد، بلکه با افزایش همراه می‌شود./تجارت نیوز

برچسب ها
mahdsanat.ir/?p=65858 :لینک کوتاه  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن