توسعه صادرات غیرنفتی مستلزم توجه به تمامی چرخه صادراتی است

مدیرمرکز توسعه صادرات سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در گفتگو با مرکز صدای استان به مناسبت ۲۹ مهرماه روز ملی صادرات ، توسعه صادرات غیرنفتی را مستلزم توجه به تمامی چرخه صادراتی دانست.


مهد صنعت- شهرام عارفی مدیرمرکز توسعه صادرات سازمان صمت استان، ضمن تبریک هفته وحدت و روز ملی صادرات ، بر اهمیت توسعه صادرات به ویژه صادرات کالاهای غیرنفتی به عنوان یکی از محوری ترین برنامه های وزارت صمت در سال جاری ، گفت : توجه به تمامی شاخص‌ها و چرخه صادرات از زنجیره تامین ، تولید تا صادرات در جلسات متعدد با حضور فعالین بخش خصوصی استان و مسئولین دستگاه های متولی با جدیت پیگیری می شود .

وی خاطر نشان کرد : چالش های پیش روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان احصا و مشکلات و مسائل پیرامون این حوزه در کمیته های مختلف و کارگروه توسعه صادرات و همچنین میزهای کشوری بررسی و ارزیابی می شود.

شهرام عارفی افزود : در تجارت مبحثی تحت عنوان تراز تجاری مطرح است که توازن میان صادرات و واردات کشور را بیان می‌کند ، به هر میزان این توازن به نفع صادرات و تراز تجاری یک کشور مثبت باشد طبیعتاً اوضاع اقتصادی و معیشتی کشور بهتر خواهد بود و مردم از رفاه بیشتری برخوردار خواهند بود.

وی با اشاره به فاصله گرفتن جامعه جهانی در استفاده از سوخت های فسیلی به دلایل مختلف اعم از گرمایش زمین و معضلات زیست محیطی ، ادامه داد : در همین راستا با کاهش مصرف این سوخت ها ، بازار این محصولات نیز با کاهش مشتری روبرو خواهد بود بنابراین در مجامع اقتصادی دنیا بیش از پیش به دنبال جایگزین کردن صادرات کالاهای غیرنفتی به جای کالاها و محصولات نفتی هستند.

مدیرمرکز توسعه صادرات سازمان صمت استان ، با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی دارای ظرفیت های عمده صنعتی ، معدنی و تجاری است ، ادامه داد : مجموعه وزارت و سازمان صمت استان نیز در همین راستا توسعه صادرات غیر نفتی را جزو برنامه های محوری امسال قرار داده است.

وی افزایش صادرات غیر نفتی را مستلزم ایجاد و گسترش یک سری زیرساخت ‌ها می دانست و تصریح کرد : امروزه در امر فروش کالا دو مقوله در بحث رقابت مطرح می‌شود یکی قیمت و دیگری کیفیت و به منظور تحقق و پیشبرد این دو مقوله باید ایجاد زیرساخت های جدید و همچنین بسط و گسترش زیرساخت های قبلی در رأس برنامه ها قرار گیرد.

مدیرمرکز توسعه صادرات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان توجه به مقوله اطلاع‌رسانی ، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی را به عنوان یکی از اقداماتی که در دهه های اخیر به طور ویژه به آن توجه شده است، برشمرد و گفت : به همین منظور از طریق همکاری و تعامل با سفارتخانه ها و وزارت امور خارجه کشور، بحث معرفی کالا و خدمات مختلف ملی و استانی اعم از صنعتی ، معدنی ، تجاری و فرهنگی با جدیت دنبال شده است.

وی خاطر نشان کرد : جهت شناساندن هر چه بهتر و گسترده تر دستاوردهای اقتصادی و تولیدات صنعتی ، معدنی ، تجاری و فرهنگی ، سفرای با دانش اقتصادی می توانند نقش پررنگی را در توسعه صادرات ایفا کنند.

عارفی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان سال ” تولید ، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها ” ، افزود : وزارت صمت و سازمان صمت استان توجه ویژه‌ای به این مقوله دارد و در جهت شناسایی موانع و تنگناهای موجود و تحقق شعار سال در قالب کمیته ها و ستاد های مختلف تمهیدات لازم را پیش بینی و اجرا می کند.

وی از رصد کشورهای هدف صادراتی در جلسات میزهای تجاری استان آذربایجان شرقی خبر داد و اظهار داشت : باتوجه به سیاست های وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت در خصوص اولویت توسعه روابط اقتصادی با ۱۵ کشور همسایه و دو کشور چین و هند به عنوان دو اقتصاد بزرگ دنیا ، استان آذربایجان شرقی نیز در همین راستا محور فعالیت های صادراتی خود را به این کشورها فعال کرده است.

مدیرمرکز توسعه صادرات سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ، ادامه داد : در استان با ۱۰۴ کشور دنیا ارتباطات اقتصادی و مراودات تجاری داریم و به صورت ماهانه فرایند صادرات به تمامی این کشورها رصد و پیگیری می شود.

وی با اعلام اینکه همه ساله مشوق های صادراتی برای صادرکنندگان در نظر گرفته می شود ، افزود : تمامی مسائل و موارد مرتبط با فرآیند صادرات با کشورهای هدف اعم از مسائل گمرکی ، بانکی ، استاندارد ، نقل و انتقال ارز به صورت مستمر مورد بررسی قرار می گیرد و نسبت به رفع این موانع در استان و در صورت لزوم از طریق وزارت متبوع اقدامات لازم در جهت تسهیل امور صادرات انجام می گیرد.

عارفی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی امر تجارت همه ساله نحوه حمایت های خود را اعلام می کند ، گفت : حضور در نمایشگاه های بین المللی مختلف ، ارائه مشاوره های صادراتی ، تامین نقدینگی مورد نیاز با هماهنگی سیستم بانکی کشور از جمله خدماتی است که صادرکنندگان از آن بهره مند می شوند.

وی گفت : کار برای صادرات در کشور و استان با توجه به ظرفیت های بزرگ موجود بسیار است ، به ویژه در زمینه صادرات محصولات کشاورزی از توانمندی های بسیار بالایی برخوردار هستیم و کشور ما به عنوان یک کشور صنعتی، گام های بلندی در مسیر صنعتی شدن برداشته است.

مدیرمرکز توسعه صادرات سازمان صمت استان ، آذربایجان شرقی را استانی دارای قابلیت صادرات محصولات صنعتی برشمرد و گفت : ظرفیت های بسیار بزرگ منطقه در حوزه صنایع و معادن و حرکت در مسیر صادرات محصولات فرآوری شده و نهایی دارای ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی از مواردی مهمی است مه تمهیدات آن در سال های اخیر پیش بینی شده و توسعه این روند پیگیری می شود.

وی در ادامه بر ضرورت اصلاح زیرساخت‌ها به منظور حضور قدرتمندتر در بازارهای صادراتی تأکید کرد و افزود : امروزه در بازارهای جهانی برند سازی و تولید این محصولات در جغرافیای دیگر غیر از کشور صاحب نشان تجاری انجام می گیرد و ما نیز باید به این سمت و سو حرکت کرده و نسبت به معرفی کالا و محصولات تولیدی خود با نام و برند شرکت های ایرانی در عرصه بین الملل برنامه ریزی کنیم.

عارفی ، اظهار داشت : اداره ثبت شرکت ها در خصوص برند سازی و ثبت نشان های تجاری اقدامات خوبی را انجام داده است و سازمان صمت استان نیز در این مسیر حمایت های لازم را انجام می دهد.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی، وی گفت : در حال حاضر محصولات شناسنامه دار کشاورزی و محصولات ارگانیک دارای جایگاه ویژه ای در بازارهای جهانی هستند و از طریق تعامل با سازمان جهادکشاورزی در جهت برندسازی و صادرات محوری محصولات کشاورزی برنامه های لازم پیش بینی می شود.

برچسب ها
mahdsanat.ir/?p=55790 :لینک کوتاه  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن